diumenge, 14 de setembre del 2008

Teoria de l'Acció Individual

Feia temps que volia deixar escrit en algun lloc unes idees que em ronden pel cap sobre l'activitat humana i el seu entorn, i crec que esta és l'ocasió idònia i este és el lloc adient.

La tesi principal és molt senzilla: l'acció humana individual no té, en absolut, cap tipus de repercussió directa o indirecta sobre el decurs de la història de la humanitat, considerada com un tot. Sembla lògic, no? Penseu, com els agrada fer als filòsofs analítics, en este món tal com és ara, i en este mateix món sense les coses que heu fet i les decisions que heu pres. És a dir, compareu mons possibles i fixeu-vos en les seues diferències. De manera evident, i amb un grau de detall elevat, els mons són iguals.

No he fet cap descobriment, direu. Les accions humanes individuals només esdevenen efectives quan tenen un suport crític per part de la societat. En eixe cas, la massa social té la capacitat d'actuar globalment i canviar alguns aspectes del món en què vivim. Però, no siguem il·lusos: quan s'assoleix l'estat en què la societat actua i decideix, l'individu no pinta absolutament res, ha estat completament alienat. L'acció social no és de cap de les maneres la suma d'accions individuals. Té un altre estatus. Si no veieu clar este punt, crucial, torneu a fer la reflexió dels diferents mons possibles...

Si concedim, doncs, que l'acció social no s'aconsegueix mitjançant la suma de moltes accions individuals, quines conclusions n'obtenim? La primera i més directa:
[1]: "Si vols canviar el món, tu mateix no has de ser coherent amb els principis que defenses. Millor dit, ser-ho no t'ajudarà en el teu propòsit. Pots escollir ser coherent per altres motius: romanticisme, ignorància, etc."
Per exemple, si vols que la gent tinga el costum de reciclar, que tu ho faces o ho deixes de fer, no canviarà en absolut les coses.

I aleshores, què devem fer si volem aconseguir una acció global? En les nostres mans només tenim l'opció d'executar accions de manera individual. Però, alguna d'estes accions pot tindre efectes globals? La resposta és : l'acció política. De manera que, dit esquemàticament, la segona conclusió que obtenim de la teoria de l'acció individual (d'ara endavant, TAI) és:
[2] "Si vols canviar el món, has de realitzar accions que incidisquen directament sobre l'estructura, els hàbits i les idees de la societat. Això només es pot fer mitjançant l'acció política: lleis, propaganda, decrets, prohibicions, sancions..."
Seguint l'exemple de [1], hom hauria de crear una llei de reciclatge que obligara a reciclar, o un sistema educatiu on s'ensenyara a fer-ho, però mai seria necessari que un mateix reciclara pel seu compte.


M'agradaria explicar en detall com s'aplica la TAI en alguns casos particulars, com són l'ecologisme, les eleccions polítiques o la solidaritat, però això seria estendre'm massa, de manera que deixaré estes discussions per a futures entrades.

7 comentaris:

Penkamuska ha dit...

Estimat Vicent,

Accepto la separació de tota acció humana entre
1) acció individual: aquella que no té repercussions sobre el decurs de la història de la humanitat, considerada com un tot.
2) acció global: aquella que sí que en té.

Ara bé, jo no m'atreviria a dir que només les accions polítiques són del segon tipus.

Segons la teoria del caos, en un sistema complex, petits canvis en les condicions inicials poden tenir conseqüències imprevisibles.

Segurament és veritat que si una tarda per berenar decideixes menjar un entrepà de pernil en comptes d'un de formatge no afectaràs el futur de la humanitat. Però i si decideixes anar a comprar un croissant al forn, t'enamores de la fornera, us caseu, i engendreu el futur president de la Generalitat de Catalunya ?

Saber quan una de les teves accions serà global o no, és per mi, imprevisible.

Siento ha dit...

Benvolgut Arnau,

Les connexions causa-efecte sovint no són conegudes, sobretot quan parlem de l'activitat social. Com tu ben dius, una petita decisió "equivocada" pot provocar canvis (imprevisibles) a escala mundial.

Però... podem "construir" esta cadena causal? Podem dir que comprar ara i ací este croissant tindrà conseqüències globals, i de quin tipus?

Així, els esdeviniments caòtics mai no els anomenaria accions, en el sentit de "recerca voluntària d'un efecte". L'única manera (voluntària) de canviar el món és mitjançant l'activitat política.

Salut!

supernena4 ha dit...

Sembla lògic tot el que dius, malgrat això, continuant amb l'exemple del reciclatge, pense que ben és cert que reciclar individualment no està necessàriament correlacionat amb què globalment es faja, i potser fer propaganda del reciclatge sí que tinga una correlació més forta sobre l'acció social de reciclar, però tampoc no és 'necessàriament' així, vull dir, no necessàriament la propaganda funciona, encara que estiga encarada explícitament a convéncer la societat; només funciona si, i sols si, l'acció individual respon a eixa propaganda. Sé que tens en compte açò quan expliques el que expliques i simplement fiques eixa 'acció individual que respon' en altre compartiment menys influent de cara 'reciclar globalment', però a mi em resulta difícil compartimentar els culpables del decurs de la història de la humanitat en 'individus no', 'política sí', quan són sistemes dependents.

Paula: Quasi testig de "tot és redó".

Siento ha dit...

Incideixes en un punt important, Paula, quan dius que allò que respon a una acció global són "accions individuals" (anomenem-lo, fet [f0]). Efectivament, si tothom estigués convençut de la veritat de la meua teoria (com jo ho estic), aleshores mai ningú "actuaria" de manera individual a l'hora de reciclar, votar, ser solidaris, etc.

La part de la TAI que afirma que les accions individuals són "inútils" quant a la seua efectivitat "global" ([1]), és independent del fet [f0]. En canvi, l'afirmació [2] de la TAI, referent a l'existència d'accions globals, depén fortament del fet que la major part de la humanitat no siga conscient de [1], la qual cosa és un supòsit bastant raonable (diguem-li, [s0]), atès la manera quotidiana d'actuar dels éssers humans.

En conseqüència, el cor de la TAI és realment [1] (argumentable mitançant deduccions purament lògiques), mentre que la comprovació empírica de l'existència de [f0] ens fa suposar [s0] per a deduir [2].

Gràcies per les vostres aportacions. Continuaré construint la TAI poc a poc, encoratjat per les vostres crítiques! :)

Salut!
Vicent

Penkamuska ha dit...

Accepto que si restringim el significat d'acció a aquelles accions voluntàries, és a dir, que tenen una intencionalitat a priori, el contraexemple de la teoria del caos deixa de tenir sentit. El caos introdueix una incertesa en les conseqüències de les nostres accions, i la incertesa és per definició incontrolable.

No obstant, continua no essent clara per mi la frontera entre una acció individual i una de global.
Ser mestre d'una escola i ensenyar als infants la importància del reciclatge és una acció global? I tenir un bloc a internet on exposes els teus pensaments?
O ser un personatge de les revistes del cor que viu de vendre la seva intimitat?

Dr. Flasche ha dit...

No pensis que fins ara no havia llegit la TAI, però no havia estat fins ara que no sabia ben bé que dir-te.

Ja saps que n'estic en desacord perquè jo crec en el que anomeno "principi de metonimia", el tot s'identifica amb la part i el recíproc, la part s'identifica amb el tot. No obstant, sé que aquest punt està molt verd i pot ser fàcilment refutable a partir d'arguments sobre la complexitat com els que sovint fa servir l'Arnau.

Aniré doncs per un altre camí. Abans però, necessito fer-te una pregunta:

Qui hi ha darrera de l'acció política? Un individu amb convenciment de canviar el món?

Abans de citar a Ortega per seguir la refutació (ja saps que l'estic llegint ara), si us plau, clarifica i precissa què és acció individual i què acció política.

Siento ha dit...

Em preguntes, David, la diferència essencial entre l'acció política i l'acció individual. La meua resposta es basa en l'evidència empírica.

Espere que estigues d'acord que existeixen accions "individuals" que tenen repercussió a nivell "global", com per exemple: decidir que no-sé-quantes tropes vagen a l'Iraq, o decidir donar un xec-bebé, o decidir tancar un periòdic opositor. Crec que això són accions polítiques.

En canvi, hi ha un altre tipus d'accions "individuals" que no tenen absolutament cap efecte sobre la humanitat considerada globalment. Estic pensant en coses com: reciclar, anar a una manifestació, anar a votar, no menjar carn, anar en bici en lloc d'en cotxe, etc.

Quina és la distinció entre estos dos conjunts d'accions? Fixa't que si eliminem les accions del "primer grup", el món canvia de manera més o menys notable: no hagués hagut guerra a l'Iraq, la gent s'hagués pensat millor tindre un fill o no, la llibertat d'expressió no s'hagués vist delmada. Ara bé, si les accions del segon grup no s'hagueren produït, res no hauria canviat! Que un individu recicle o no, menje carn o no, vaja en bici o en cotxe... no canvia en absolut el decurs de la història humana!

Evidentment, podem escollir canviar la paraula amb què designar cada acció, ja que essent rigorosos, totes elles són accions "individuals". El que canvia és la seua influència sobre el conjunt de la humanitat. Fins i tot podríem descobrir diferents graus de globalitat d'una acció: a nivell mundial, a nivell estatal, a nivell comarcal, a nivell municipal, a nivell de clan... Nogensmenys, no m'interessa descriure esta possible gradació, sinó incidir en el fet que moltes accions que hom considera "útils" són en realitat una enorme i desafortunada fal·làcia!

Deixa'm, per últim, citar una frase de caire eco-comunista que em remou l'estòmac cada cop que la sent. No puc estar més en desacord amb aquells que diuen allò de: "Pensa globalment, actua localment"...

Continuarà. :)

Salut!